NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2003
Skrivet av: Essan Gradhman skrivet 2003-08-16, 11:59
Carolina Gradman nämns första(?) ggn  i en in o utflyttningslängd i Gbg Domkyrkoförs.
Där noteras att hon flyttat till Kungälv år 1840.
I Kungälv är hon pupill hos en pastor Peter Grundell.
Två år senare flyttar hon till Torsby(O). Där bor hon på flera olika ställen; i prästgården, hos en familj Tengman och en änkefru Vallmo. Sedan flyttar hon till Lilla Röd i Torsby(O)
där hon år 1847 gifter hon sig med Zacharias Hero och flyttar efter giftermålet tillbaks till Kungälv.
 
I Gbg uppges hon vara född 1818. Ingen födelseort!
I Kungälv uppges hon vara född år 1819. Men ingen födelseort.  
Hon uppges i Torsby(O) vara född år 1818. Här är födelseorten förkortad till ”Ös_”.  
Datum i alla fallen 11/3.
 
Ingen in/utflyttningsattest (H:serien) på henne finns i någon av församlingarna.
Ingen födelseort är angiven i Gbg Domkyrkoförs. personalförteckning.
 
Jag tror jag har kollat alla församlingar som börjar på Ö i Gbg o Bohuslän samt de förs. som börjar på Ö i Älvsborgs län, och som finns på Genline.
 
Jag har förgäves försökt få tag på förmyndarskapsprotokoll hos Landsarkivet i Gbg.
 
Jag har sökt på förs. som har byar som heter Östra Röd, eftersom hon, där förkortningen
är ”Ös_” bor hos en enkefru Vallmo som kommer från Östra Röd.  
 
Jag har kollat födelseböcker i en massa församlingar runt Torsby(O), Kungälv och Gbg.
 
Jag har kollat de ”Ör” som finns i Dalsland (gm Melleruds museum) och mikrokort.
och Ör i Kronobergs län.
 
Hjälp mig att komma på nya infallsvinklar!
Essan G