NULL Skriv ut sidan - Hur anger jag rätt födelseort?

Anbytarforum

Titel: Hur anger jag rätt födelseort?
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2010-08-13, 10:02
Tack för intressanta synpunkter!
 
Jag tolkar Din rekommendation på primärfrågan är att man bör ange gatuadress (vilket då normalt är folkbokföringsadressen) vid händelsen. Rimligt, tycker jag, för då får man ju en detaljeringsgrad som är ganska motsvarande gårdsbeteckningarna.
 
Att jag anger länsbokstav är självklart inspirerat från kyrkoarkivens beteckningar (i äldre tider). Tacksam om tips var man kan lära sig om hur arkivens beteckningar ändrar sig i nyare tid. Är NAD stället att leta? Och hur långt fram i tiden finns arkivbeteckningarna standardiserade i NAD? Och vad händer när folkbokföringen går över från kyrkan till profana institutioner?
 
Visst är länsindelningarna ostabila. Och jag vet faktiskt inte, som kuriosum, vilken länsbeteckning exv dagens Västa Götaland skulle ha! Det är ju ett tag sedan begreppet P-bönder avskaffades som skällsord för lantisar i Göteborgstrafiken -
 
Möjligen kan man ju hävda att varje händelse inträffar vid en viss tidpunkt och att det får vara den indelning som gäller då som anges. Exempelvis har jag fallet att min födelseby bytte sockentillhörighet år 1909. Jag ser inge problem med att jag får ange Kruvebo Södra, Villstad (F) före 1909 och Kruvebo Södra, Burseryd (F) därefter. Man inser nog att det rör sig om samma gård, och det hjälper faktiskt att gå till sätt församlingsarkiv om man nu skulle slarvat med källhänvisningen.
 
Som sagt, jag behöver nog läsa på arkivbeteckningarnas förändringar under 1900-talet.
 
/Bertil