NULL Skriv ut sidan - Hur anger jag rätt födelseort?

Anbytarforum

Titel: Hur anger jag rätt födelseort?
Skrivet av: Rolf Persson skrivet 2009-07-02, 17:46
Den här visade sig kanske vara mer komplext än vad jag ursprungligen förutsatte i min fråga.  
Mitt dilemma uppstod när jag skulle registrera släkt som är född under de senaste cirka 150 åren då det tydligen blev mindre vanligt att föda i hemmet eller i samma ort som man levde i. Jag får då ibland en skillnad mellan den fysiska födelseorten och den ort i vilket familjen levde och var bokförda på. Då uppstår frågan om vilken ort som är mest relevant att ange vid registreringen i personens grunddata.
Så min fråga var inte avsedd att vara en fråga om vad som är Rätt eller Fel utan mera om det fanns en gemensam praxis/norm inom släktforskarvärlden som bör följa.
Om den forskning som jag bedriver om min släkt endast är till för mig själv, och inte är avsett att vara något för någon annan att fortsätta med, eller delta i, så spelar det ju ingen roll hur jag gör så länge som jag är konsekvent, men så fort vi blir mer än en så måste det ju finnas en viss praxis för hur man skall förfara. Det var detta jag efterlyste.