NULL Skriv ut sidan - Hur anger jag rätt födelseort?

Anbytarforum

Titel: Hur anger jag rätt födelseort?
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2009-07-02, 12:57
Jag tror de flesta är överens om att det bör råda konsekvens. Åtminstone är det min ståndpunkt - d.v.s. uppger man folkbokföringsorten som födelseort när verkligheten skiljer från den reala, bör man göra det i alla liknande förekomster. Det gäller för övrigt också dödsort.
 
Nu är frågeställningen är inte lika lätt som den av flertalet inlägg ovan kan förefalla. Så vitt jag kan se har diskussioner i ämnet generellt rört sig inom en begränsad tidsrymd - de senaste 150 åren. Hur kan det komma sig ?  
Eftertanke och preciseringar krävs, för jag ändrar knappast ståndpunkt om någon företeelse när den jag diskuterar med hävdar att den är ointressant eller relevant. Min följdfråga blir alltså - varför är folkbokföringsorten relevant ?
 
Åke Englund berör saken på både ett faktiskt och känslomässigt sätt. Jag kan inte tro att sonen senare i livet kommer hävda något annat än att han föddes i Amsterdam (staden har kanske t.om. gett inspiriation till hans namn ?). Däremot i en avlägsen framtid kanske någon släktforskare kommer påstå att födelseorten var Järfälla. Jag har ett exempel från 1800-talets Östersund där en sjökaptens son finns upptagen i stadens kyrkböcker. Nu var sonen inte född i Östersund som man tro utan i Kapstaden och avled sedermera i Bombay. Beskreve jag nu sonen som född och död i Östersund skulle bilden av familjen bli betydligt fattigare.
 
I Härjedalen (liksom i Dalarna) förekom förr arbetsvandringar med hela familjer. År 1768 föddes i Färila (Hälsingland) äldste sonen till bonden Jöns Halvarsson från Lillhärdals socken och Härjedalen. Av såväl mantalslängd som husförhörslängd framgår att han och hans familj då var skriven i Lillhärdal. Jag tar gärna emot synpunkter med motiveringar var denne son bör skrivas som född - i ljuset av diskussionen ovan.