NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01
Skrivet av: Solveig Mårtenssson skrivet 2003-11-25, 20:56
Hej!
Kanhända dessa rader kan passa in i dit sökande efter Mille Snell.
Mille (eller Millie) bodde I Dahlanders hörna på 60-talet. Hon var då gift med Kalle Snell och hade två barn, båda pojkar. Vill minnas att en hette Sune.
Dahlanders hörna är ett riktigt pampigt trähus i två våningar och ligger på väg ner till sjön Ljustern intill Ljusterån.
På tomten finns även två gäststugor sammanbyggda med huvudbyggnaden.
Alla hus var på den tiden ptydda med blyinfattade fönster. I stora huset fanns kök och sovrum samt ett större allrum, iden övre delen fanns sovrum och en stor öppen sal med en läktare uppe under taket.Högst däruppe fanns även några mindre rum. det är lätt att tro att den delen har använts till olika uppträdanden. Jag minns att gaveln som vätte ner mot Ljustern var klädd med vildvin starkt nog att kunna klättra på.
Jag känner till det här huset för att jag härstammar från Säter och har efter att vi bosatte oss iUppsal tillbringat min barndoms somrar i Säter.
Mille kommer jag ihåg som en varm och godhjrtad kvinna.
En av de saker jag minns var att vi fångade riktigt stora, fina kräftor i ån en sommar och det blev ett riktigt kräftkalas den kvällen.
Numera tror jag att huset inte ägs av Mille eller något av henns barn. Jag vill minnas att huset är kulturminnesförklarat.
Mille bör ha varit 10-15 år äldre än mig, så vi hade inget umgänge annat än genom min mamma och Mille som var goda vänner och med dessa rader avslutar jag detta brev.
Hälsningar Stefan Mårtensson.
PS! Om du vill veta mer så kanhända jag kan hjälpa dig DS!