NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-24
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2000-02-03, 09:38
Hej! Jag forskar på min släkt som kom ifrån Nordmark(S), Gåsborn/Rämmen(S) och som det verkar, Säfsnäs. Jag hittar nämligen mina förfäder i Gåsborns födelsebok, men deras hemvist uppges vara Björnberget. Jag har förut hamnat i Säfsnäs genom Björnhöjden, Dunderberget och nu tar jag för givet att detta Björnberget ligger i Säfsnäs, eftersom jag inte lyckats finna något dyligt i Gåsborn. Jag känner inte trakten så bra, men jag förmodar att det låg till så att Gåsborns kyrka låg bättre till för dessa mina förfäder, och att det var därför de valde att gå dit med sina födda...?  
Skulle bli jätteglad om någon kunde bringa lite klarhet i detta och ge mej en fingervisning om var jag skall leta vidare. De personer jag hittat i min forskning är följande;  
Erik Ersson och Lena Håkansson i Björnberget fick barnen Erik (f.1715-11-18), Katarina (f.1719-05-31) och Petter(1722-04-24). Dessa är de barn jag funnit i Gåsborns födelsebok, men de var förmodligen flera...I vilket fall som helst, så var det sonen Erik som blev min förfader.  
Han gifte sig med Ingrid Matsdotter ifrån Vitklinten i Gåsborn och familjen bosatte sig i Häckhöjden i Gåsborn.
Finns det någon som känner till Erik och Lena i  
Björnberget och deras, familj så blir jag jätteglad för alla uppgifter!
MVH
Monica