NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-25
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-06-20, 09:10
Vi kan ju prova att tillsammans pussla ihop Gilbert Olssons liv och lägga honom in på Emigrantforum för eftervärlden?
 
Mitt bidrag kan vara att jag funnit honom i US census 1920 (ED 14, sid 12A), i Port Angeles, Clallam, Washington. Där är han uppförd som fiskare till havs, han hyr en bostad och är 43. Jag gissar att han inte var hemma när räkningen genomfördes, då invandringsår står uppfört som okänt.
 
Jag finner honom inte säkert 1930, i alla fall inte som fiskare på västkusten. Men det kan ju hända att det är han som fösöker sig som farmare i Montana; i Ringling, Meagher, MT (ED 17, sid 1A):
Gilfert Olson (sic) 53, ogift, invandrade 1907. Det framgår att han hyr farmen, så det är kanske verkligen ett (kortare) försök.
 
Jag tittade i folkräkningen 1890 där det finns denne pojke som passar:
 
Karl Gilbert
f. 1877 i Västra Ämtervik (Värmlands län, Värmland)
 
s.
Pojke, barn i familjen
Sonebytorp 99
Sunne (Värmlands län, Värmland)
 
Hans far heter Olof Svensson 1848, modern Maria Larsdotter 1843. En syster, Emma Kristina född 1880.
 
Men med mindre att han har en bror som heter Johan så är det nog inte rätt person. Dubbelnamnet Karl Gilbert verkar inte heller rätt. För han var faktiskt i rätt ålder för att bli mönstrad inför WWI och här är hans kort:
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/241/72589.jpg)
 
Här är förutom hans födelsedatum 8 mars 1877 och de andra uppgifterna som alla stämmer med census 1920, också närmaste anhörig uppgiven som John Olson, Gutenberg Sweden. Det står inte vilken relation detta är, men det borde varit fadern. Men kan givetvis också vara en bror?
 
Så hade det ju gått att kolla folkräkningen 1900, CD Emigranten/Ellis Island, och ev Disbyt.