NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-08
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-08-23, 13:10
I manifestet som jag nu studerat framgår som du visste att Nannys första inresa i USA var 1897 via NY. Men det framgår också att hon vid inresan 1908 reste tillsammans med det som måste vara hennes åttaårige son Johan. Har du missat det?
 
Det framgår också att familjens hemadress är 140 Putman Street i Hartford, Connecticut. Det är alltså inte New York familjen ska sökas i första hand i tiden runt 1908, också om uppehållet här kan varit kort såväl som längre.
 
I manifestet står också antecknat att sonen Johans första inresa till USA var 1902. Detta tyder på ytterligare en resa mest troligt med Nanny på besök till Sverige. Att du inte funnit denna på Ellis Island beror på att den skedde via Boston, och året var 1903.
 
I en databas som man måste ha abonnemang på Ancestry för, finner jag nämligen en ankomst med SS Saxonia 24 september 1903, avresa från Liverpool åtta dagar tidigere.
 
Nanny Erikson 27 (först skrivet 25, sedan rättat), med sonen Johan, spädbarn, ålder inte angiven, till make Frank, adressen 231 36th Street, New York. (Också antecknat: going home)
 
När det gäller Johans ålder är det kanske troligt att han är yngre än 8 år vid inresan 1908, och är född närmare 1902?
 
Jag sänder dig manifestet.
 
Att finna familjen med det vanliga namnet Frank Erikson att leta på blir en utmaning. Särskilt om familjen varit rörlig och uppehållit sig på olika platser längs axeln NY-Boston. Jag ville letat efter dem i folkräkningen 1900 i NY, men inget är säkert. I löpet av få år kan man ha flyttat mellan många platser.
 
I en relativt ofullständig databas över födslar i NYC finner jag
 
John Erickson, 13 Jan 1902,  attest nr 2828
 
Men med så vanliga namn är detta en nål i en höstack. Det går givetvis att beställa en kopia av just denna attesten för att kolla föräldrarnas namn, men antalet John/Johan Ericson/Erickson/Erikson som föds i NY i perioden 1901-1903 måste vara mycket stort.
 
En titt i din mormors födelseattest kan ju däremot vara intressant då den bör innehålla familjens adress i sept 1910. På sommaren det året genomfördes en folkräkning i USA, men den är tyvärr bara sökbar på familjeöverhuvudets namn, så det blir en lång lista att plöja igenom. Dessa två adresser med få månader mellan bör vara den samma.