NULL Skriv ut sidan - Anderson, Anders Christian? f 1863 Lavanger, Norge

Anbytarforum

Titel: Anderson, Anders Christian? f 1863 Lavanger, Norge
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2012-02-15, 06:27
Chris (och ev andra), nu skrev min vän som jag förmedlat denna hjälp åt:
 
Stort tack Stefan och Chris!
 
Det ser mycket spännande ut. Anneus verkar ligga bra till, det är bara knytningen till Sverige (och Minnesota) som jag saknar. Andrew skrev ju god svenska och uppges av sagesmän i omgivningen vara svensk. Men vi verkar definitivt vara något på spåren tack vare er insats!
 
Jag glömde nämna att det finns amerikanska uppgifter om att Andrew kallades för Speer (Spir?) Anders eller Spar Anders. Jag har tänkt att det kan ha att göra med hemgården men har inte hittat någon koppling i Sverige trots att det finns flera personer med bland annat Sparr som tillnamn och då i Dalarna. Kan det ha funnits något liknande system i Norge?
 
Jag har kollat igen och det konstiga är att det även finns en annan uppgift i en bok där det också hänvisas till census 1900. Enligt den fanns det en Andrew Anderson i Minnesota som var född 1863, men denne Andrew dog 1937 och har en annan familj.  
 
Frågan är nu om det har funnits två personer med liknande data eller om bokens uppgifter är felaktiga. Om de är riktiga borde väl personen ifråga ha dykt upp automatiskt i Chris sökning?
 
Ledsen att komplicera det hela, men om vi hittar rätt så har forskningen å andra sidan förts ett stort steg framåt!