NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17
Skrivet av: Berit Sandberg skrivet 2004-03-25, 18:52
Tack snälla Bo för din hjälp.Vet ej om JJ var kyrksam men jag ska hör mej för i Växjö och även kolla Emigrant CD.n. Har letat på norska arkivet över emig. om han for från Trondheim men inte funnit något. Har även tittat om han for från Bergen till Hallifax, många från Jämtland, Västerbotten tog den vägen, men ej funnit något.
Jakobsson f. 1861 är ej någon släkting.Den första utav barnen som emig. var Johan Jakob Jakobsson f.1859.Vet att han 1910 besökte Sverige(hans mor dog 1910)han bodde då i Theif River Falls i MN och var Amerikans medborgare.Tror att han emig.1887?Men bosatte sig?
Nästa son var Gustav Arvid f. 1864. Ev till Canada 1892, till USA 1893(Canada kan vara fel) från husförhör i Lögdeå.Han bodde i Duluth 1912,när han bosatte sig där, vet jag ej, min MM bror Johan kom 1912 och han bodde hos sin uncel som dog två mån. senare. Även en dotter till JJ kom. Hom lämnade Sverige 1893, Katarina Johanna, kallad Karinf. 1868. Undrar om även hom kom till Duluth.
Jag fann en Jakob Jacobson f. 1837 i Family History Library living in Heron Lake, Jackson MN.
Detta blev långt Bo, men jag blev så glad att någon kunde hjälpa.Har inte någon brådska, blir bara glad om du hittar någonting.
Vänliga hälsningar Berit