NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-07-20, 12:01
Leif,
 
På grund av en brand i regeringsbyggnaden i Washington brann nästan hela census 1890 upp (se mitt svar från 14 juli), därför är inte det en framkomlig väg.
 
Census vill oavsett aldrig ge dig ett dödsår. Jag tror att att svaret ligger i en undersökning av kyrkogårdarna, något du kanske kan få hjälp med av någon lokalt boende. (Om du inte tänker ta turen själv? :-))
 
Sannolikt blev det Carries uppgift att ta hand om modern, och mest troligt ligger hon begravd tillsammans med henne och Ole (Olof). Dessa verkar ha slagit sig ned ett stycke från Cormorant. Ett sök i begravningsdatabasen ger mig troliga kandidater på familjen - i Strandvik Lutheran.
 
Karen Erickson f. 1860 d. 1942, Olaf Erickson f. 1846 d. 1926, också en sannolik dotter Caroline Erickson f. 1879, d. 1918. Som i så tillfälle aldrig blev gift, kanske blev hon kvar hemma för att ta hand om föräldrarna? (Om detta är den rätta familjen, är den Carrie du fann som avlider 1951 fel person.)
 
När du kontrollerat gamla mor Karins födelseår är det också möjligt att söka i begravningsdatabasen på alla bokstäverna och bara födelseår i sökfältet, men eftersom det kan vara svårt att veta under vilket namn hon avlider i USA, är det nog bara en visuell undersökning som kan ge svar. Index kan givetvis också innehålla felaktigheter. Om det finns lokala register knutna till den Lutherska kyrkan kan också det vara en väg vidare.
 
Vad säger din nyfunna släkt i USA om saken? Kan de bekräfta att Carrie ligger begravd på kyrkogården i Strandvik? Vet de något om Nels systrar och deras öde?
 
Hälsningar Jan