NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-07-17, 01:28
Hej Leif,
 
Otrolig flax! Va' kul! Tror kanske att du får väl så bra hjälp att lägga pusslet från USA nu, som om jag gräver i arkiven. Dessutom finns det säkert andra här på forumet som behöver mer hjälp.  
 
Men därmed inte sagt att inte du vid fortsatt letande i arkiven kan finna uppgifter som familjerna i USA inte känner till. Den situationen upplevde jag när jag besökte mina nyfunna släktingar för första gången i nov förra året; jag kunde bidra med ett par okända fakta. (Du har kanske redan börjat läsa resebyråannonser?)
 
Men några fler tips ska du få. Eftersom du undrade lite på åldern på denne Duane letade jag upp det som bör vara hans familj i census 1930. Där är han inte med, så mitt tips är att han föddes strax efter, och är alltså 70+. Tror inte han kan vara mycket yngre än 70, eftersom modern Anna är 45 år 1930. Han är antagligen också yngsta barnet.
 
Så här såg familjen Erickson ut 1930 (ED 8, s. 4B):
 
Erick N. Erickson 59, Anna 45 och hon är som sin man född i MN av svenska föräldrar. Paret gifte sig ca 1920 och har nu 3 döttrar; Alma 9, Hilda 7 och Doloris 2. (sic) Farmen är värderad till 3000 dollar.
 
Längre ned på samma ark ser jag också det som bör vara Daniels familj 1930: Daniel Halliday 40, gift med norska Sigrid 38, och med barnen Marie B. 2, och nyfödde Joseph. Paret gifte sig ca 1925, och Daniel är inte farmare men Mechanic, garage.
 
Jag lovade också att titta efter Olaf och Carrie, fann dem givetvis 1880 i Oak Lake med de uppgifter du redan fått ur index. Men att följa dem vidare stötte på patrull. Verkar som om Oak Lake får ett nytt namn i senare tider, kanske byter det också county? Otter Tail? Detta går säkert att reda ut, men låt se vad du får för historia från släkten först, så kan du vi ju komma tillbaka till saken senare.
 
Hälsningar Jan