NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2002-12-13, 20:58
Jan, oj oj.... nu skall vi se om jag kan svara, jag skall i alla fall försöka.
 
Fråga 1: jag tror att det är en s k bugfix, tidigare kunde man inte söka på stavningen St. Louis och då få träffar i St. Louis county, Minnesota utan i stället får man träff på en självständig stad som heter St. Louis i staten Missouri, dessutom ligger den staden i ett eget county med samma namn. På något sätt måste de skiljas åt och jag tror att det är det som de jobbar med just nu på ancestry.  
 
Fråga 2: jo då det går. Men då får man allt ha MYCKET fantasi i sitt sökande. Den som skrivit census hade en handstil som inte var av denna världen. Och det är med mycket stor välvilja man kan läsa att det faktiskt står Anderson. Den som sedan suttit bakom tangenterna vid införande i databasen har resolut döpt om den stackers Andrew Anderson till Andrew Andrew. Och söker man på detta så får man då självklart en träff. Men som sagt..... det var nog lättare att bläddra igenom alla bilderna tror jag än att komma på just det.
 
Fråga 3: det är inte alls Du som är dum... det var jag läste fel. I själva verket står det att hon blivit amerikansk medborgare 1914 (men det kan också kanske stå 1917). Eftersom Edward redan var amerinaks medborgare förutsatte jag att Hulda blev amerikanska i och med giftemålet. Men som sagt, det kanske inte alls var så. Men jag letar även i 1930 års census, än utan framgång, och där skall det ju framgå när de gifte sig. Så säker på moderskapet kan man inte vara endast med ledning av de uppgifter vi har idag. Du kan också ha rätt om sonens namn, men det är ju också en gissning. Det finns en Wallace Anderson född 1918 avliden 1962 med SSN utfärdat i MN.
 
Om Andrew var egnahemsägare kan man kanske finna upplysningar om fastigheten via kommunen. Där är ju nu en allmän park så förmodligen har de någon gång köpt in fastigheterna som låg på platsen och med lite tur finns handlingarna kvar.
 
Mvh
Lena A L