NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-30
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-09-20, 11:39
Hej Torunn,
 
Först; länken du gav fungerar nog inte, ge mig numret på inlägget istället kanske det går att finna. Synd att det inte går att söka på författare i digitalarkivets forum, eller är det bara jag som är ovan?
 
Adresserna är ju för så vitt lätta att finna, idag, med t.ex Mapquest. Men det hjälper dig nog inte vidare. I en storstad som Chicago flyttar ofta folk runt ofta, i alla fall om de hyr bostad. det finns inga register som jag känner till där man kan se vilka som bott på en viss adress. Däremot kan man gå in i egendomsregister och se vilka som varit ägare till ett visst hus. Kollas i countyts arkiv, på plats. Sådana spår kan vara viktiga då egendomar kan överföras till barn vid bouppgör. Handlar det om de senaste åren, kan givetvis ett brev till the resident + adress leda till upplysningar - men detta är långt från din fråga.
 
Utan att ha läst Rogers uppgifter - att Elna blivit Tina verkar osannolikt. Den dödsattest som Roger troligen läst i bör du försöka få en kopia av, och gå närmare i sömmarna. Den kan ibland innehålla uppgift om när immigrationen skedde. Var klar över att detta är en andrahandskälla som bygger på upplysningar givna av en närstående person om sådan finnes till hands. Vilken relation denne Laurence har till den avlidne brukar framgå, det är knappast en son med det efternamnet, kanske en måg, men troligast en mer perifer person, kanske till och med en läkare. Det bör framgå om han var gift, skild eller ogift. Jag tror inte Laurence kan vara ett kvinnonamn, alltså en gift dotter, om inte Roger tolkat namnet felaktigt. Kolla, kolla!
 
Var också klar över att även om du inte kan söka efter Gustav i SSDI kan han ha sänt in en SS-5, och möjligen vara med i systemet som startade under åren ca 1937-39. Förutsatt att han verkligen avlider senare, t.ex. på 40-talet. Läs mer här och här. Det är möjligt att betala för ett sök i registret utan att veta om han finns där. SS-5 är en förstahandskälla utfylld av applikanten själv, och skall ha uppgifter om föräldrar, aktuell adress, arbetsgivare, och kan innehålla uppgifter om familjeförhållanden etc.