NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-30
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-11-24, 15:47
Ja, jag kan tänka mig flera möjligheter. Men jag undrar om du inte vet mer, eftersom du har så precisa datum? När man letar efter personer i USA är oftast inte problemet att hitta tänkbara kandidater, men att kunna fastslå att man faktiskt funnit den rätta.
 
Först och främst bör du finna hennes födelsedatum, i svenska källor, det bör inte vara så svårt. Med ett helt datum kan du söka i ett av de allra effektivaste registren som finns fritt på internet, SSDI. För personer födda i början på 1900-talet är det det kraftigaste verktyget, personer som avlider efter 1962 finns nästan undantagslöst med.
 
Finessen är att det går att söka bara på födelsedatum, eller på datum plus ett förnamn. Utan att du finner det namn hon gifte sig till 1925 blir fortsättningen ganska omöjlig. Men kanske har du hennes namn som gift från andra källor? Bouppteckningar i Sverige t.ex.? Brev? Emigrantinstitutets amerikanska församlingsböcker? Andra dokument?
 
Skulle det vara så att du inte har några uppgifter på namn för varken henne eller sonen, är ett arbetsammare sätt att skaffa sig tillgång till att söka i vigsel- och födelseregister - men det måste göras i Illinois. Den här websidan innehåller information om hur, och under vilka villkor man kan få en genealogisk kopia från Chicago, Cook county, sänd i posten.
 
Sekretessgränserna i Illinois klarar du, 75 år för en födsel och 50 år för ett äktenskap, men jag misstänker att en brevbeställning kan bli avvisad för att du inte har fullständiga namn på make respektive barn. Därför tror jag att ett personligt besök är enda möjligheten, men säkert är det ändå inte. Kanske har man som jag upplevt i andra delstater en terminal på myndigheten där man kan söka sig fram till de uppgifter man inte har, innan man beställer kopior av attesterna. Men kanske har man inte heller den möjligheten.
 
Återkom gärna med din fråga om du har eller finner fler uppgifter. Denna tråd liksom den för Illinois innehåller också många tips för den som forskar i denna del av USA, och är därför säkert nyttig läsning.