NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-07-11, 16:19
Torsten,
 
Inte nödvändigtvis. Svårt eller lätt vet du inte för än du provat de råd du redan fått. Det är inte så lätt att förklara i detalj hur man gör utan att skriva en bok i ämnet, men jag gjorde ett försök i Minnesotatråden  
 
När du nu har dödsdatum och county (Orange) i Illinois där Allen avled betyder det att både dödsattester och dödsrunor går att leta efter. Detta kan vara mycket enkelt eller svårare, lite beroende på vilken lokal hjälp du kan finna. Du har de officiella kanalerna där du kan kontakta county clerk/recorder i Orange county, och du har de inofficiella som lokala släktforskarföreningar, bibliotek, enskilda voluntärer etc. Du kan leta dig fram via Rootsweb forum och be om hjälp där, du kan kolla efter lokala kontakter via USGenweb som har sidor för vartenda county i hela USA (men med mycket varierande innehåll och professionalitet), och du kan kolla efter voluntärer/frivilliga via RAOGK, som har kontaktlistor för alla delstater tillgängliga på nätet. Många fler möjligheter finns, men detta är nog de lättaste att prova först.
 
Själv bedömer jag det som att du har de allra bästa möjligheter att finna efterlevande - med ett förbehåll - om det faktiskt finns. Många som ställer frågor här på forumet skulle hoppa i taket om de hade hälften så många spår som du nu har möjlighet att följa upp.  
 
Målet här är som i all släktforskning att göra språnget till nästa generation!
 
När det gäller Ellens ålder kan det faktiskt vara så att hon gjort sig själv yngre i USA för att bättre matcha sin makes ålder. Jag har flera exempel på att detta skett, kvinnor har ibland ansetts på gränsen till omoraliska när de gift sig med yngre män - ja tanken lever väl delvis kvar fortfarande. Du kan ju ta med dig det som en möjlighet.
 
Lycka till vidare,
Jan