NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-09-21, 12:16
Gunnel,
 
Allt är inte tillgängligt på internet, ännu ... När jag säger att det jag tror är vägen vidare måste göras på plats, betyder det att det t.ex. måste göras i form av att leta i lokaltidningarnas dödsannonser, för de serier av år du tror att de relaterade dödsfallen ägde rum. Dessa finnes på mikrofilmrullar på de lokala biblioteken i det område tidningen utkom i, och på de riktigt stora arkivinstitutionerna. Ungefär som i Sverige där du har lokaltidningarna på ditt lokala bibliotek, och hela landet på KB i Stockholm. Ingen institution i Sverige jag vet om har gamla amerikanska tidningar på film. Chicago Tribune har delvis lagt sina dödsnotiser sökbara i en prenumerationsdatabas, den verkar också vara fritt tillgänglig på publikterminaler i Chicago-områdets bibliotek.
 
Detta är ett tidsödande arbete som du förstår, eftersom namnen är så vanliga, och det är så lätt att välja fel person att man måste vara ytterst försiktig. En annan möjlig framkomstväg kan vara att på county-administrationens expedition söka i de tio-årslängder som brukar finnas för född, vigda, död. Det kan också finnas databaserade register enbart åtkomliga för personalen, eller på publikterminal i expeditionen. Jag har aldrig varit på t.ex. Cook County, mina egna erfarenheter kommer från forskning i andra delar av USA som jag besökt. Men systemen går igen, också om lokala säregenheter finns.
 
Hjälpsamheten på dessa lokala myndigheter varierar också väldigt beroende på vem man pratar med. Generellt fär man bättre hjälp på små platser än stora städer, men inte alltid. Och också klara regler kan brytas. En gång försökte jag få en dödsattest som var inom sekretessen, bara för att få tag i ett exakt födelsedatum. Personen gick med på att leta upp attesten i det låsta arkivet, och skriva datumet på en lapp som hon sedan närmast smusslade ut genom luckan till mig efter att ha kollat att ingen annan på kontoret tittade.
 
Vad jag försöker säga är att ganska mycket är möjligt, men inte alltid via internet. Du kan givetvis ta ett kortare abonnemang som ger dig tillgång till att läsa folkräkningar på t.ex Ancestry. Korta abonnemang på en månad finnes. Det är också möjligt att få en gratis provperiod på 14 dagar, läs mitt svar här (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/15764/60285.html?1095629775).
 
Nu är jag skeptisk till att läsa sida upp och sida ned i Chicago är en framkomstväg, på grund av hur jättelikt stort det är, tusentals sidor med namn. Det håller på att publiceras ett nytt index för 1900, och det som redan finns för 1910 vill väl så småningom bli direkt länkat till bilderna, något det inte är idag och gör det mer tidsödande. 1900 går nu raskt framåt, men Illinois är inte med bland de stater som redan är färdiga. Om du håller ett öga på den här tråden (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/28237.html?1092859740) om de tekniska aspekterna av folkräkningarna, så ska jag posta en liten notis när t.ex Illinois, Minnesota och så småningom hela är klart. Då kan du återkomma med din fråga, t.ex här.
 
Ett annat problem är att även om du finner personerna i census, är det inte säkert att du kommer vidare med uppgifterna som kan vara mycket begränsade. På emigranthuset i Växjö, som jag inte besökt, kan du få tillgång till de amerikanska kyrkoböcker som de olika svensk-församlingarna förde i olika delar av USA. Om man lyckas hitta personerna där kan det vara enorm hjälp, men det förutsätter ju att de blev aktiva kyrkomedlemmar i det nya landet. Och att man finner dem. Men det är absolut ingen dålig framgångsväg, många har lyckats den vägen när allt annat misslyckats.
 
Till sist kan det gå att finna en lokal släktforskare i USA som är villig att göra en del av de undersökningar jag föreslår ovan, bara av ren hjälpsamhet och med täckande av faktiska kostnader för porto, kopior etc. På denna site finns en del forskare listade som åtar sig uppdrag, men som ofta är brukar de i stora städer bli utbrända snabbt pga att det är så många som vill ha hjälp. Just nu ser Lois Hanley mest lovande ut på listan för Cook, de flesta åtar sig bara att fotografera på bestämda kyrkogårdar, inte public records som du behöver hjälp med. Det går också att göra generella efterlysningar på den amerikanska motsvarigheten till detta forum. Detta är en direktlänk för Cook du finner under localities, men som på AF finns många ämnesrubriker. Låt det tydligt framgå att du skriver från Sverige.
 
Det finns också professionella forskare i USA man kan hyra för ett uppdrag, en plats att finna dessa är t.ex. här. Dessa är normalt mycket duktiga, men tar som sagt betalt för sina tjänster, det är deras levebröd.