NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11
Skrivet av: Torunn C Ludvigsen skrivet 2004-09-15, 16:56
Hei!
 
I 1932 Gustav Karlson skriver til sin bror, Johan August Karlson fra Chicago, Illinois. 
Han skriver ikke mye, men skriver at det er vanskelig å få arbeid men han spleiser kabler som sitt arbeid.
Han forteller at det er vansklige tider, og at mange andre er uten arbeid. På slutten av brevet skriver han sin adresse som er : 2030 N. Kimbell, Chicago, Illinois.
 
I 1890 bor han sammen med sine foreldre, Carl Johan Olsson og Justina Johannesdotter i Stora Ulfvesked i Tanum (Göteborg og Bohuslän)
Han er oppgitt til å være sjømann.
 
Olsson, Carl Johan 1833 Far 
Johansdotter, Justina 1843 Mor 
(Barn), Amanda 1862 Barn 
(Barn), Gustaf 1871 Barn 
(Barn), Johan August 1876 Barn 
 
 
I 1896 i husforhøret er han meldt til å være i Amerika.
Men jeg har ikke hans utflyttningsdato.
 
Gjennom et tema på Digitalarkivet har jeg fått en del hint om Gustavs skjebne i Amerika, men kanskje noen her vet mer?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=20778&sok=gustav&startnr=&antall=&spraak=
 
En Roger hjalp meg litt, og mener å ha funnet Gustav død 11. juni 1946, han skal ha bodd på Hollywood Ave. i 3 år og 6 måneder. Han skal ha vært en store manager hos en chain grocery store. Han skal også ha funnet Gustav begravd på Irving Park blvd. på Cedar singles sectionm block 20, space 151.
 
Nå ser det jo ut som at Gustav var en god stund i Amerika, men jeg vet veldig lite om hans liv der borte. 
 
Så jeg prøver her, og kanskje noen kan hjelpe meg ytterligere? F.eks. bilder av den siste adressen, og annet dokumenter, brev, og lignende. 
Det er kun dette ene brevet som min oldefar Johan August som jeg har, så alt er av interesse!
 
Torunn C