NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2003-09-22, 23:47
Hej!
 
Jag skulle vilja hjälpa en äldre släkting som söker efter denna familj.
Någon som kan ge mig mer information om nedanstående personer(Arne med fru,hans mormor med make,mor med make och halvsyskon) och möjligen släktingar till dem?  
 
Arne Evald Osvald Nilsson,jordbruksarbetare, f. 1910, Oretorp, Vittsjö,Kristianstads län.
Arnes mormor:
Augusta Andersson f. 1865 eller 1866(kan vara född i Fagerhult).
 
Arne och hans mormor emigrerade 11 feb 1928 från Göteborg(med Svenska Amerika Linjens S/S Stockholm med destination Chicago,Illinois.
Då var mormodern 62 år gammal.
 
Arnes moder emigrerade till Chicago när Arne var 2 år gammal.
Hon hade gift sig där och fick 2 pojkar och en flicka med denne man, så där har jag tre halvsyskon till Arne som jag inte vet något om.
Arnes moder var troligtvis född i Höganäs och var meijerska på Oretorpsgården(Vittsjö)innan hon emigrerade.
Arnes fader Emil Björk,var aldrig gift med hans moder.
Emil var sjöman och drunknade när hans fartyg sjönk 1915.
 
Arne gifte sig med en kvinna som var född i USA(men hennes föräldrar kom från Blekinge)och troligtvis hette Synnergren i efternamn.
De fick inga barn.
Arne blev ingenjör.
Han dog i magcancer i Chicago 1977 eller 1978 och begravdes i Californien..
Hans fru flyttade då till Arizona och sen till Florida sen försvinner spåren.
 
Mormodern Augusta gifte sig med en guldletare(troligtvis en svensk) som blev rik och de bosatte sig i Californien.
Augusta dog troligtvis 1936.
Hon skickade iallafall ett brev till min mormors farbror,Östen, 1934 med en biljett så att han kunde emigrera men hans fader blev sjuk och dog och Östen stannade kvar i Sverige.
 
Tacksam för all information jag kan få om denna familj.
 
Mvh, Anne-Lee Wilson  
anne-leewilson@telia.com