NULL Skriv ut sidan - Pommern

Anbytarforum

Titel: Pommern
Skrivet av: Kristina Wiberg skrivet 2015-01-02, 11:16
Hej Anna,
Jag har spårat honom till Vintrosa A11a 1811-1815, sid 18. Men sen hittar jag inte honom bakåt... Han var fanjunkare på den tiden...
 
Egentligen letar jag efter en kvinna Anna-Lovisa Hoff som gifte sig med Eric Wiberg (min mans ana). Hon ska vara född 1779 och levde på Molnebo, Västerlövsta, Västmanland. Familjen gjorde en avstickare till Harbo innan de återvände till Molnebo. Hon kom dit med brukspatron Marcus Wester, som kom från Svennevad, med där finns inte hon... Enl egna uppgifter ska hon vara född i Öerbro men där finns hon inte.  
 
Den här personen var/är ett halmstrå. Fick tipset via Riksarkivet.  
 
Hon sägs vara född i Örebro. Det kan möjligen syfta på Örebro län. Jag tittade i Västerlövsta HII:1 flyttbilagor, men kunde inte finna hennes attest (1790-tal) ej heller fann jag några flyttattester i Harbo för henne och maken (HII:2). De kom från Harbo till Västerlövsta 1812. Har du letat efter dem i Harbo husförhörslängder?
 
Jag tittade också i bouppteckningregister för en del rätter i Örebro län men kunde inte finna något relevant. Jag fann bara en Johan Gustaf Hoff f. 1782 i Pommern (Hidinge AI:16 s. 30).  
 
Jag har följt honom bakåt tills jag stötte på patrull. Var fanns han innan 1813?
 
Kollat family research, men där finns hon bara med make och barn...
 
Jag har lagt ut fråga om henne under Västmanland/Uppland men inget napp.
 
Tack på förhand
Kristina