NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 juni, 2013
Skrivet av: Filip Törnroos skrivet 2012-11-14, 19:41
Hej,  
 
stötte på en för mig okänd händelse i mitten av 1700 talet. Sveaborg utanför Helsingfors skulle befästas och arbetet leddes av Ehrensvärd.  Det behövdes yrkeskunniga arbetare och man beslöt att förflytta ett truppförband på 100 hundra polska soldater från Stralsund till Sveaborg.  
Då dessa var katoliker beslöt Ehrensvärd att bygga dem tom. en egen liten kyrka.  
 
Har inte hittat ngt om dessa polacker: inte från vilka trakter de kommit till Stralsund, eller ngt annat om deras förflutna, eller om deras vistelse i Stralsund. Har någon studerat dessa soldaters öden eller känner till deras anor ?  Jag började själv följa en soldats liv. Han hette Johan Sluschefsky och blev förälskad i en flicka från Borgåtrakten Brita Askegren, gifte sig och fick sedan två döttrar och stannade i Sverige/Finland resten av livet.  Har försökt hitta varifrån han kommit till Stralsund men vet ej hur jag borde gå till väga. En Johannes Sluschefsky nämnes i Thorn/Thorun 1642 bland Bäckereigesellen. Släktnamnet skrivs på samma speciella sätt Sluschefsky i stället för det normala Sluzewsky. Men mellan 1642 och mitten av 1700 talet finns flera generationer och jag vet ej hur man borde gå till väga för att hitta hans anor.  
De flesta med släktnamnet Sluzewsky verkar vara judar och det var ju ej sällsynt för judar att förvärva sig till armen. Tex nästan alla judar i Finland har ju kommit med den ryska armen till Finland.   Sluschefsky verkar vara en tysk influerad variant av samma namn som fritt översatt betyder en person som gör tjänster till den polska kungen (chefen).