NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-11
Skrivet av: Ulla Kristoffersen skrivet 2000-03-26, 14:25
Birgitta!
 
Jag har tittat på folkräkningen för 1865 och finner endast en Signe Johanne i hela Norge.  Hon heter dock inte Polkander, ett namn som jag tycker låter mer svenskt än norskt.  Kanske familjen tog detta namn i Sverige?
Signe Johanne heter Simonsen och är 1865 19 år, alltså född ca 1846.
Fadern heter Johan Edvard Simonsen 43 år född i Drammen.Han är bankfullmäktig.  Modern: Hanne Christiane Simonsen, 48 år, född i Drammen.  Barnen är alla födda i Drammen. Wilhelmine Frederikke är 21 år, Joachim Christian är 17, Andreas Marius är 13, Johanes Anton är 15, Grace Elisabeth är 8 och Alvilde Johanne är 5.
 
Sökte på folkräkningen för 1900, på samtliga familjemedlemmar, men fann inte en enda i hela Norge.  Det kan ju tyda på att hela familjen utvandrat, kanske till Sverige.
Eftersom fadern var banktjänsteman, kunde man försöka leta efter dem i f.ex. Karlstad, eller annan tätort.
Nästa gång jag är i Riksarkivet här i Oslo, ska jag försöka se om denna familj flyttar ut.
 
Känner du till namnen på barnen till Signe?  Ibland kan det vara en ledtråd om hon har gett någon av barnen samma namn som sina syskon. Finns det någon ort i Värmland som har -polk- i sig?
Hälsningar  
Ulla i Oslo