NULL Skriv ut sidan - Hansson Hulda *1887 utv fr Jukkasjärvi 1911 (ca) till Kanada

Anbytarforum

Titel: Hansson Hulda *1887 utv fr Jukkasjärvi 1911 (ca) till Kanada
Skrivet av: Christina Johansson skrivet 2010-08-25, 09:27
Blev så glad när jag såg vad ni skrivit här ovanför om vad som går att få fram.
Jag har i många år sökt ta reda på vad som hände med min fmf Brandt Olof Nilsson som emigrerade från Äppelbo till Kanada 1907. Jag håller på att skriva en bok om honom och i september 2007 var jag till Yukon med min far och min sambo för att se var Ola hade varit och ev. hitta något mer. Vårt avresedatum skilde EN dag från 100 år sedan Ola och hans kamrater åkte  
 
Det jag undrar om jag kan få hjälp med är, om det går att få fram vilken båt de åkte med från Liverpool och om det står något överhuvudtaget om Ola. De åkte med SS Calypso från Göteborg den 6/9 1907 mot Hull i England. Sen avreste de från Liverpool mot Qubeck, med där har jag inget avresedatum från. Vet bara att de sedan skulle till Parry Sound och vidare mot Nome i Alaska för att bli guldgrävare. Dit kom de dock inte för än i juni 1909, så vad de gjort däremellan har vi ingen aning om. De som åkte från Göteborg var förutom Olof; Dunder Karl Larsson och Rot Lars Erson och några till.
Blev mycket text detta, men kanske det hjälper till med något.
 
Som en passus, vi fick hjälp på museet i Dawson och fick där kopior på Partnership Agreements som Olof hade tillsammans med en man N.L Larson samt uppgifter på var Olof var begravd. Vi trodde han var dumpad och nerspettad i permafrosten bara, men han har en grav på Fortymile Cemetery. Vilken känsla det var att komma dit!  
Ola var hem till byn 1930-31 och då har jag t.o.m biljettnumret tillbaka.
 
Mvh Christina