NULL Skriv ut sidan - Arkiv efterlysn blandade i samma tråd 2003-2010

Anbytarforum

Titel: Arkiv efterlysn blandade i samma tråd 2003-2010
Skrivet av: Bo Nordenfors skrivet 2009-02-08, 10:26
Det har inte med länder att göra, man bör i alla fall inte ha dubblerade inlägg.
Det händer ju ganska ofta att någon hjälpsam person påbörjar jobbet med anledning av ett första inlägg, medan någon annan sätter igång med stor energi en eller två dagar efter, när den identiska men till synes nya frågan dyker upp - och då under annan rubrik. Även om många på forumet är mycket entusiastiska och lägger mycken tid och kraft på att lösa mysterierna så bör man betänka att det hela sker på ideell väg och vederbörande dock lägger tid på något, som senare visar sig vara totalt slöseri med tid. Man kan för att sätta sig in i emigrantforskning läsa väldigt mycket här på anbytarforum, liksom det i Släkthistoriskt Forum, Diskulogen - för att nämna två periodiska publikationer - finns väldigt mycket matnyttigt för den som vill leta efter den försvunne emigranten. Dessutom flera böcker i ämnet. Ted Roswall har skrivit enormt bra artiklar i ShF och Eva Dahlberg i Diskulogen.
De, som svarar på frågor om emigranter under olika rubriker, har - även om det kanske inte är så betungande - abonnemang på betaldatabaser, som trots allt kostar en del. Desto mer detaljerade fakta som presenteras av frågeställaren - desto större möjligheter att något intressant kan hittas.  
Apropå betaldatabaser (tänker då mest på Ancestry) så finns det kortvariga abonnemang - något jag själv utnyttjade för en del år sedan. Då hade jag samlat på mig ett antal frågor, som jag då koncentrerat kunde ta mig an.