NULL Skriv ut sidan - Karlsson Erik *1890 Ljuder. Utv ca 1914 till Kanada ?

Anbytarforum

Titel: Karlsson Erik *1890 Ljuder. Utv ca 1914 till Kanada ?
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2009-07-01, 11:53
Hej Claes-Göran. Har letat i Ellis Islands-databasen men utan resultat. För flera år sedan sökte jag som hastigast i Emigrantinstitutets passagerarlistor (fanns på CD-skiva på stadsbiblioteket då, tror CD:n var utgiven av Släktforskarförbundet?) och då fann jag Erik, men hittar ej noteringen jag då gjorde. Hans emigrering finns alltså, det är jag rätt säker på. Har ej tillgång till denna CD-skiva. Kanske någon av SSF har den tillgänglig?
 
När jag går in på Find My Past blir jag helt vimmelkantig, var exakt och hur ska jag leta? De träffar jag får ska man betala för, och det vill jag ej för uppgifter som inte rör min Erik. Det finns flera tusen träffar men hur vet jag vem som rör den jag letar efter?  Dessa betalsajter känns som ett Moment 22. Sökte även i medborgarsajten du länkat till men utan resultat, det synes enbart vara medborgaransökningar mellan 1915 och 1932 som finns där. Hittar även en beskrivning som heter The National Registration File of 1940, där alla män 16+ ska finnas för Canada - hittar dock inte hur denna går att söka i.