NULL Skriv ut sidan - Lefèvre de la Hautepie

Anbytarforum

Titel: Lefèvre de la Hautepie
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2009-10-18, 23:26
Jag känner till boken. Personen i boken är min man (som flydde till Sverige under Napoleonkrigen, eftersom han var kungen mycket närstående). Jag har kopior av flera brev, som bl a i detalj dokumenterar såväl faderns som sonens militära karriär och uppdrag åt den kungliga familjen.  
 
Jag har också varit inne på Hautepie som en ortsbestämning och har noterat anknytningen till Strasbourg. Men faktum är att han själv undertecknar brev till Ludvig XVIII och till krigsministern med De Lahautepie, ancien garde du corps. Under hans levnad i Göteborg angavs namnet i kyrkböckerna som de la Hautepie  eller varianter därav, barn och barnbarn bar också detta familjenamn, därefter dog det ut.  
 
Från Le service historique de la Défense i Vincennes har jag fått många upplysningar. De har en dossier om personen ifråga. Det var genom dem, som jag fick hans fullständiga namn - Jacques Nicolas Louis LEFEVRE de LA HAUTEPIE, född i Montmartre 30 juni 1750 (möjligen 1758), som son till Nicolas LEFEVRE de LA HAUTEPIE  , död i Montmartre 2 december 1819, eventuellt till följd av en duell. Jag har skrivit till Archives de Paris om kopia av dödsnotisen, men två tredjedelar av kyrkböckerna lär ska ha förstörts i maj 1871 av Pariskommunens bränder, så vi får se vad som kommer ut av detta.
 
I ett passdokument utfärdat i Koblenz 1793 kallas han Messir Louis de Lahautepie. LEFEVRE  tycks ha fallit ur bruk redan då. I detta intygas f ö att han est née Noble. (Detta dokument återfanns som bilaga till Domkyrkoförsamlingens vigselbok !)