NULL Skriv ut sidan - Pyhäjoki

Anbytarforum

Titel: Pyhäjoki
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2012-01-11, 16:16
Ja, vad ska man tro? Namnen Thomas Thomasson och hustru Carin Danielsdotter stämmer ju bra, och nu det gäller att hitta något mer som säger att det är rätt par. Dessutom finns det fler personer i familjen som är som frågetecken för mig.  
 
Jag har hittat till Finlands släkthistoriska förenings (FSHF) hemsida, och där hittat hela familjen i hfl 1722-1726, för Pyhäjoki, Rippikirja, på kuva 17. Det är en rörig och svårläst sida. Om detta var noterat före april 1724 så sjunker nog sannolikheten att det är rätt par (såvida de inte har varit över och provbott där ett tag). Man undrar om någon långt i efterhand har kluddat i sidan, för jag vet att t.ex. Johan Henrichsson gifte sig med pigan Beata Danielsdotter först den 28/2 1728 (Pyhäjoki, Vihityt 1691-1733 MK01 Kuva 12 - otroligt vad man kan hitta!), men här (1722-1726) har någon skrivit dit och hustro Beata Danielsdotter efter Johan. Kan man ta reda på mer exakt när detta husförhör skrevs ner?
 
Thomas ser ut att ha noterats med två söner, Johan och Henrich Henrichssöner (det står väl Son framför Johan Korpila i hfl 1727-1731, och Bror framför Henrich i hfl 1733-1735? Bror kanske är ett namn?). Söner till vilken Henrich då? Styvsöner till Thomas? Eller till Carin ... Hård nöt att knäcka. För mig alltså.
 
I hfl 1742-1748 finns ett datum, 1705 22/12, efter Johan Henrichsson. Ett födelsedatum, tror jag, men vet du om det är det?  
Kan det stå Gubben Thomas i 1733-1735? Ska man tolka honom som gammal då?
 
Michael, du skrev att FSHF har skannat dödsboken för Pyhäjoki. Kan man titta i den och se när Thomas och Carin avlidit efter 1748?
 
Såå tacksam för all hjälp!