NULL Skriv ut sidan - Toholampi

Anbytarforum

Titel: Toholampi
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2004-10-29, 14:21
Strålande Harri! Tack! Jag ska ordna kopior av sidorna i Genos.
 
Just Olkkola är särskilt intressant för mitt vidkommande.  
 
Enligt HisKi avlider en Michel Hansson Olckola 15/2 1711, 78 år, d v s född ca 1633. Det kan vara en anfader till mig. Min anfader är ovannämnda Zackris Hansson. Fadern heter alltså Hans. Har förmodligen avlidit före 1710, då kyrkoböcker börjar föras. Kanske heter han Hans Mickelsson, och är son till Mickel Hansson (1633-1711)?  
 
Hans N.N:s hustru, Chierstin, omnämns dock i första kommunionboken [AI:1, 1710-27]. Noteras 1710-13, därefter ej mer. Finner henne inte i dödboken
 
Det skulle vara spännande att studera jbk eller mtl för Toholampi under 1600-talet. Jag undrar vilket landsarkiv som förvarar dessa: Vasa eller Uleåborg? Går de måhända att låna som mikrofilm från Helsingfors?
 
Mvh Leif
 
PS. Ser att du inkommit med ytterligare matnyttigt sedan mitt inlägg, Harri. Varmt tack! Kanske har jag rötterna till både Olckola och Seppälä? Rysligt intressant! Men mer forskning behövs för att ev. säkerställa släktsambanden. Och 100% säkra samband går inte att göra utifrån material från slutet av 1500-talet (om man nu inte hittade domboksprotokoll från 1600-talet som visar samband i en viss riktning). DS.