NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2015
Skrivet av: AG skrivet 2014-11-30, 15:37
Tack ska kolla på detta!  Och tack för informationen, jag har också läst i Åkerbloms böcker att det var vanligt att folk flydde till Sverige under kriget där.
Det skulle ju mycket väl kunna vara så!
Kan man kanske se sånt i in/utflyttningslängder?
 
Befolkningslängden där för 1723 är ju lite kaotisk till en början.
Utifrån min övriga forskning och K.V Åkerbloms arkiv där han skrivit om Glader-hemman så stämmer befolkningslängden där.
Längst upp på 1723 ser vi ju Maria (Olofsdotter) Glader, alltså Hindrich Hindrichssons fru (Maria är Olofs dotter om du kollar på förra befolkningslängden 1695-1714).
Men om nu Hindrich hade levt så hade han ju han vart skriven längst upp och Maria endast skriven som hustru.
 
Sen ser vi Mågen Gabriel ta makten över hemmat. Han är gift med Margeta Hindersdotter (dotter då till Maria Olofsdotter och Hindrich Hindrichsson) dom gifter sig 1724 enligt böckerna och det stämmer med befolkningslängden.
Och mycket riktigt året efter 1725 står Gabriel med Hustru som hemmats ägare. Till lite senare 1732 när en annan MÅG Anders med hustrun Maria Hindersdotter (Också dotter då till Maria Olofsdotter och Hindrich Hindrichsson). Dom gifter sig 1732 enligt böckerna och det ser vi att det stämmer enligt befolkningslängderna.
1752 delar hemmats officielt mellan MÅGarna Anders och Gabriel !
 
Hur som helst, så tycker jag det stämmer att Hindrich måste ha dött mellan åren 1714-1723, kanske på slagfältet när slaget vid Storkyro ägde rum?
 
Men jag har dock inte tänkt på dom som står som inhyses där nere. Hm. Om det är som du sa att dom kanske bodde på gården när Maria med familj återvände så kanske dom har något att göra med MÅGarna Gabriel Jacobsson och Anders Andersson? Känns så.. familj kanske.
Enligt vigselböckerna så ska Gabriel ha vart från Vörå och Anders ifrån Sundom.
 
Tack för hjälpen!  
 
(Meddelandet ändrat av Mrglad8 2014-11-30 15:46)