NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-08
Skrivet av: Annika Gylling skrivet 2009-01-26, 16:08
Njae, om Petter Svensson har jag inget direkt, men om Elin Hansdotter har jag, då hon är min anas syster! Jag har bouppteckningen efter Elins mor (det finns ingen efter Elins far Hans Persson d mars 1798.
[Källa: Medelstads hr FII:61 1810]
År 1810 den 13 augusti instälte sig å Frälse Inspectorns vägnar undertecknad biträdd af Kyrkovärden Petter Olsson i Edestad till att förrätta Laga Bouppteckning efter aflidna Gårdqvinnan Ingjer Mattisdotter i Edestad som dog den 9 sistlidne Juni och efter sig lämnade såsom arftagare dess efterlefvande Barn och Barnbarn neml. sonen Frälsebonden Pehr Hansson i Edestad [min ana] samt frälsebonde Mattis Hansson i Wång, Dottren Sigrid gift med Frälsebonden Måns Pehrsson i Skuremåla, Botil gift med skatteåboen Pehr Albrectsson i Werstorp, aflidna dottern Ingiers barn myndiga sonen Hans Olsson i Kalleberga, Nils Olsson och dottren Bengta omyndige, afledna dottern Elins barn sönerne Hans, Pehr och Sven omyndige - efter upprop alla myndige närvarande och till de omyndiges rätts bevakande Frälse Bonden Petter Svensson i Wång.
Wederbörande warnades att enligt Lag uppgifva Egendomen, hvarefter förrättningen företogs på sätt som fölljer:
 
Din Elin var född i december 1770 i Edestad by, Edestad socken.