NULL Skriv ut sidan - Wallin(us)

Anbytarforum

Titel: Wallin(us)
Skrivet av: Tommi Rinne skrivet 2008-09-09, 13:17
Hej Alla,
 
Äntligen har jag och min bror Karri fått ett genombrott i vårt sökande av Simon Wallinus, kyrkoherde i Urdjala Finland. Vi har funnit hans trohets ed i ett brev till kung Carl XII och skulle behöva lite hjälp med att tyda texten. (äldre svenska och handstil)
 
Det som gör mig extra lycklig att hans ring sigill var med på dokumentet och ser ut att vara ett sköld märke med initialerna överst i sigillet H W och i mitten av sigillet har han ett stort H med Z inlagt i mitten av H´t. Detta gör att vi kan gå vidare i vårt sökande  
 
Beskrivning av det tydliga i Sigillet: övers vänster ett H och ett W, mellan dessa initialer finns en hand som fångar en lod (hand höger om loden), i mitten tre lagda horn som en krona, ett av hornen i mitten ser ut att vara renhorn sett från sidan, de andra kan tänkas vara hjort eller rådjurs horn, under dessa horn finns initialerna ett H med inlagd Z i mitten, vänster om dessa initialer finns ett djur, kan vara iller, bäver eller en björn som står vänd åt vänster, höger om initialerna är tyvärr för otydlig för att utläsas, sigillets utvändiga form kantig i neder kant och lite mer oval överdel.
 
Vi kommer att träffa riddarhus genealogen och hoppas på att nå framgång där.
 
Om ni har några idéer eller andra uppslag så vore jag glad och tacksam.
 
Jag kan sända brevet och sigillet via e-mail om någon är villig att hjälpa oss med att tyda dess innehåll.
 
Kan nås på : t.rinne@telia.com
 
Broderliga hälsningar
 
Tommi Wallinus Rinne