NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 augusti, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 augusti, 2006
Skrivet av: Harri Blomberg skrivet 2003-05-22, 08:32
Terve Ann-Helen!
 
I ”Satakunnan Sukututkimusseuran vieraskirja” har jag inte ännu fått svar, men i ett brev avsänt i tisdags till en släktforskare och författare av böcker om Satakundasläkter vid namn Viljo Raitiola fick jag igår kväll svar på min fråga som löd:
 
”Terve Viljo! Etsin Gunnar, Hulda ja Wenfrid Lindroos... yksi ruotsalainen ystävä luule että hänen sukulaiset, myös Lindroosin nimisiä, asui heidän luona vuonna 1918 - 1919. He pitäisivät asua Merikarviassa tai Ahlaisissa 1900-luvun alussa. Voiko he liittyä sinun Lindroosin?
 
Terveiset Göteporista
Harri Blomberg”
 
Det ska poängteras att Raitiola också har forskat om Lindroos / Maikola-släkten. Han svarade:    
 
”Hei, ja kiitos yhteydenotosta!
 
Gunnar ja Wenfrid Lindroosia minun Lindroosissani ei ole, mutta on Hulda Sofia Kulmala e. Norrsund, syntyjään Lindroos. syntynyt 8.1.1887 Ahlaisissa ja kuollut 16.8.1952 Ahlaisissa. On asunut koko ikänsä Ahlaisissa. En tiedä, onko tämä se, jota tarkoitat.
 
Terv.
 Viljo Raitiola”
 
Enkelt uttryckt så figurerar ingen Gunnar och Wenfrid Lindroos i hans forskningar, men däremot en Hulda Sofia Kulmala tidigare Norrsund, född Lindroos, född 8.1.1887 i Vittisbofjärd (Som ligger söder om Sastmola. Fullt möjligt att de eller någon av dem kan ha varit bosatta / bosatt i grannsocknen. Enligt Hiski och allmän Googlesök figurerar släktnamnet Lindroos i båda socknarna.) och död därstädes 16.8.1952. Hon bodde hela livet i Vittisbofjärd.
 
Kanske det kan vara ett spår, fortsätter med en ny förfrågan om vilket år hon gifte sig, före eller efter inbördeskriget i Finland år 1918, men först ska jag gå och lägga mig, har arbetat natt och är för tillfället alldeles slutkörd.
 
Återkommer. Harri Blomberg
 
Ps. Raitiolas hemsida hittar du på http://personal.inet.fi/koti/viljo.raitiola/. Ds.