NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 augusti, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 augusti, 2006
Skrivet av: Harri Blomberg skrivet 2003-02-20, 00:13

(https://forum.rotter.se/discus/messages/241/38276.jpg)
 
Barkskeppet ”Hilma”, byggdes 1857 på Sveds strand i Sastmola.
 
Under trettioårsperioden 1845-1875 byggde man på de olika varven, främst Brändö i Överby och Risby i Sastmola socken trettiotvå dokumenterade segelfartyg. Här som i Sideby socken var hela bygden involverad i företaget. Sastmolahistorikern Martti Santavuori (Se nederst!) har i början av 1980-talet gjort en förteckning över dessa, vilka de flesta verkar ha sålts till köpare utsocknes, som här för första gången presenteras på svenska:
 
1. (Öppen) Skonaren ”Johan Henric”, byggdes år 1845 i Gördböle, (Ägare, kapten eller övrig information) Mikael Tommila.
 
2. (Karavell) Skonaren ”Immanuel”, byggdes år 1849 på Brändö (i Överby), (Ägare, kapten eller övrig information) Isak Norrgård, J. J. Tuorila, Herman Stark och Frans Vanhatalo.
 
3. (Karavell) Fregatten ”John”, byggdes år 1852 på Sydö, (Ägare, kapten eller övrig information). Köpman E. P. Thomé, Åbo. Kapten Ahlberg.
 
4. (Karavell) Jakten ”Elisa”, byggdes av tall någon gång under åren 1852-1854 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Johan Norrgård, Jacob Granqvist, samtidigt skeppare.
 
5. (Karavell) Galeasen ”Snäjsti”, byggdes av tall år 1854 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information) W. Rosenlew, Björneborg.
 
6. (Karavell) Skonaren ”Delphin”, byggdes år 1855 i Sastmola, (Ägare, kapten eller övrig information). James Paton, Stockholm.
 
7. (Karavell) Skonaren ”Hoppet”, byggdes av tall år 1855 på Sveds strand, (Ägare, kapten eller övrig information). Juselius, Rosenlew, Lojander och Vidbom. Kapten Söderman.
 
8. (Karavell) Fregatten ”Harmoni”, byggdes av tall år 1857 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). I. Carström. Kapten Lagerström.
 
9. (Karavell) Barkskeppet ”Hilma”, byggdes år 1857 på Sveds strand, (Ägare, kapten eller övrig information). M. Hellström. A Kronholm.
 
10. (Karavell) Skonaren ”Veljekset”, byggdes av tall år 1857 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Anders och Erik Ahlström.
 
11. (Karavell) Jakten ”Kukko”, byggdes av tall år 1859 på Tervakari (Tjärskär – Tjärholmen?), (Ägare, kapten eller övrig information). Johan Malmgård, Nederby.
 
12. (Karavell) Skonaren ”Amanda”, byggdes av tall och gran någon gång under åren 1862-1863 på Krakoniemi (svensk motsvarighet?), (Ägare, kapten eller övrig information). Markström, Åland.
 
13. Skeppet ”Siwiä”, byggdes år 1865 i Kasböle, (Ägare, kapten eller övrig information). Köpman Blom, Nystad. Kapten Ertman.
 
14. (Karavell) Skonertskeppet ”Malina”, byggdes av tall år 1865 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Johansson med flera, Åland.
 
15. (Karavell) Skonertskeppet ”Anni”, byggdes av tall och gran år 1865 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Mårtensson, Korpo.
 
16. (Karavell) Briggen ”Helmi”, byggdes av tall och gran år 1866 i Risby, (Ägare, kapten eller övrig information). Israel Ahlström. Kapten Byring.
 
17. (Karavell) Barkskeppet ”Lankoski”, byggdes av tall och gran år 1866 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Anders Ahlström.
 
18. (Karavell) Barkskeppet ”Helena”, byggdes av tall och gran år 1866 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). E. P. Sjöblom, Eriksson, Finnström, Åland.
 
19. Skonertskeppet ”Reform”, byggdes av tall och gran år 1866 i Kasaböle, (Ägare, kapten eller övrig information). Gust. Brusin med flera.
 
20. Briggen ”Hilda”, byggdes år 1867 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Jansson med flera, Korpo.
 
21. Skonaren ”Alma”, byggdes år 1869 i Sastmola, (Ägare, kapten eller övrig information). E. G. Mattson, Åland.
 
22. Barkskeppet ”Saarikoski”, byggdes år 1870 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Anders Ahlström.
 
23. (Karavell) Jakten ”Pärholma”, byggdes av tall år 1871 i Sastmola, (Ägare, kapten eller övrig information). Jac. Hamström.
 
24. Skonaren ”Anton”, byggdes år 1872 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Johan Ahlström.
 
25. Galeasen ”Ahti”, byggdes år 1874 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Gustafsson, Sastmola.
 
26. Skonaren ”Sofia”, byggdes år 1874 i Sastmola, (Ägare, kapten eller övrig information). Axel Hagelström.
 
27. Skonaren ”Yhteys”, byggdes år 1874 i Risby, (Ägare, kapten eller övrig information). Frans Norrgård.
 
28. Jakten ”Patrik”, byggdes år 1874 i Kasaböle, (Ägare, kapten eller övrig information).
 
29. Skonaren ”Lady”, byggdes av tall och gran år 1874 i Risby, (Ägare, kapten eller övrig information). Viktor Jansson.
 
30. Galeasen ”Helmi”, byggdes år 1875 i Risby, Björkskär, (Ägare, kapten eller övrig information). Frans Vanhatalo.
 
31. (Karavell) Skonaren ”Ida”, byggdes av tall och gran år 1875 på Brändö, (Ägare, kapten eller övrig information). Gustafsson, Dahlberg.
 
32. (Karavell) Galeasen ”Sanoma”, byggdes år 1876 i Risby, (Ägare, kapten eller övrig information). Honkajärvis Mattila med flera.
 
Även därefter byggdes segelfartyg i Sastmola, men det går inte av källorna räkna ut var. Från åren 1879-1904 finns i alla fall dessa båtar i sastmolabornas ägo:
1879. ”Anton” (skonare), ”Ahti” (galeas), ”Helmi” (galeas) i Risby, ”Sanoma” (galeas) i Risby, ”Yhteys” (skonare) och ”Lännetär” (ångfartyg).
1880. ”Lyyli” (tremastsskonare).
1883. ”Tytty” (skonare).
1887. ”Salomon” (galeas).
1889. ”Hamnholm 1” (pråm) och ”Hamnholm 2” (pråm).
1890. ”Juhani” (pråm).
1892. ”Timo” (pråm) och ”Simeoni” (pråm).
1893. ”Lauri” (pråm), ”Aapo” (pråm) och ”Eero” (pråm).
1897. ”Riispyy 2” (pråm).
1899. ”Riispyy 6” (pråm).
1903. ”Taula-Matti” (pråm) och ”Tammiston Kyösti” (pråm).
1904. ”Kolistimen Ukko” (pråm).
 
En stor del av dessa närmast ovanstående båtar, främst pråmarna, var i släkten Ahlströms ägo som var involverade i såg-, köp- och försäljningsverksamhet i Sastmola. De hade döpts efter din finske nationalförfattaren Aleksis Kivis (hette egentligen Stenvall, f.1834 d.1874) romanfigurer i ”Sju bröder”, alltså efter brödernas namn från den äldste till den yngste: Juhani, Tuomas, Aapo, Simeoni, Timo, Lauri och Eero.
 
Därtill finns en förteckning från år 1878 bevarad som berättar om olika fraktfartyg för transport av kluven ved och plankor,  som hade hemmahamn i Sastmola:
”Lännetär” (1 mastat ångfartyg), ”Ida” (2 mastad skonare), ”Anton” (2 mastad skonare), ”Yhteys” (2 mastad skonare), ”Lankoski” (3 mastat fartyg), ”Ahti” (2 mastad galeas), ”Sanoma” (2 mastad galeas) och ”Helmi” (2 mastad galeas).
 
Samma år (1878) hade man på kommunal nivå i Sastmola diskuterat om en ny farled till Brändö hamn i Överby, Sastmola. Trävaruhandlarna Johan Norrgård och Johan Vilhelm Norrgård önskade att på egen bekostnad gräva upp en ny ränna till hamnen, ifall de till en början fick ta betalt á 25 penni per registerton för alla fartyg som anlöpte densamme. Hur det gick har inte undertecknad någon aning om, förutom att frågan togs upp även kommande år. Rent allmänt brukar ju annars ekonomiska nydaningar bifallas, som kan genomföras utan kommunal hjälp.
 
Harri Blomberg  
 
Källa: Santavuori Martti: ”Merikarvian historia, 1900-luvun alkuun.” - Vammala 1981, sid. 415-419.