NULL Skriv ut sidan - Estland

Anbytarforum

Titel: Estland
Skrivet av: Eila Lindman skrivet 2015-05-23, 10:38
Hej
Ser på denna sida att det finns gott om duktigt folk som forskar på Estland och som har registrerat sig på SAAGA. Jag undrar om ni kan hjälpa mig, då jag varken kan språket ej heller har så mycket att gå på.  
 
Jag är väldigt intresserad av min farmors pappas ursprung.  Jag hittar honom inte i inflyttningslängden Österåker (AB), men enligt Österåker AI:17b (1845-1850) Bild 430 / sid 38 (AID: v94956.b430.s38, NAD: SE/SSA/1596) så anländer han till Österåker i augusti 1844. Han heter (Robert) Henrik Mattsson och är född 18/8 1822 i Livland.  
 
Jag har i några år sökt hans ursprung utan resultat, då han lär ha ett vanligt namn och att jag inte har hans födelsestad. Vad jag förstår så låg Livland i södra Estland, så därför försöker jag få hjälp av er här. Jag antar att han far heter Mats, jag vet att Livland till hörde Ryssland mellan 1710-1918 och jag har varit i kontakt med ”Den estniska Biografiska Center, Ltd”. Dock gick jag inte vidare för att det skulle kosta mycket pengar om dom skulle leta upp honom. Finns Livlands register i Estland eller Ryssland??
 
Så om någon här kunde hitta honom på inflytt Österåker, passagerarlistor augusti 1844, utflytt från Livland, flyttbetyg därifrån osv bakåt i tiden, ja då skulle jag äntligen kunna gå vidare. Tack snälla för att just du läste detta mitt inlägg.
Vänligen Eila Lindman