NULL Skriv ut sidan - Lange

Anbytarforum

Titel: Lange
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2010-05-03, 13:15
Hej Brittmarie
Tack för svaret. Jag skall sätta mig ner och Googla lite så får jag se vad som går att hitta. Jag tittade på denna sida: http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~corpusnobiliorum/lange.html
men där nämns inte min ana. Lite synd att jag inte har något namn på hennes far. Jag vet ju inte hundraprocentigt men jag tror inte att det kan röra sig om den gotländska släkten Lange. Jacob von der Wettering som gift sig med Mette/Metta Thomasdotter Jacobs var adlig. En sondotter till honom Karin von der Wettering hamnar i Hällaryd, Blekinge som hustru till Mats Jörgensön-Kock som var prost i Hällaryds kyrka. I kyrkan finns en dopfunt med parets vapen på vilka båda har öppna hjälmar. Detta betyder vad jag hört att båda var adliga. Vet du om det finns några källor där Langesläkten tas upp annat än på Internet? Alltså något skrivet verk i stil med ÄSF? och som går att köpa?
 
Om mina uppgifter stämmer så dog i alla fall Mettes,(vilket väl är samma namn som Margret/Margareta) man Thomas Jacobs i Flensburg ganska ung 1593. Vart Mette själv tog vägen sedan vet jag inte. Enligt Familysearch. (som jag vet inte är så tillförlitligt) skall hon varit född omkring 1547.
 
Mvh
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2010-05-03 13:21)