NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2012
Skrivet av: Isa Andersson skrivet 2010-09-05, 10:29
Tack Gudrun för att du letat efter henne som konfirmerad, men det ser ut som hon kommit väldigt tidigt till Sverige! Jag har hittat henne när hon flyttar in i Frillestad 1827, men på den attesten står att hon kommit från Härslöv, och till Härslöv kom hon 1823 från Ottarp. Där står hon som Boel istället för Botilla (vilket tyder på att hon hade ett danskt namn som prästen tyckte var underligt och därför bara satte ett liknande svenskt namn). Dessutom står hennes födseldatum inte utan endast år och ort, men jag är ganska säker att det ändå är hon. Så nu tror jag att hela familjen måste ha flyttat till Sverige. Har dock inte hittat dem än, men det är förhoppningsvis bara en tidsfråga... Jag letar i husförhören i Ottarp just nu, för jag hittade inte henne eller familjen på utflytt från Ottarp eller inflytt till Härslöv. Får återgå till dopböckerna i Danmark när jag kört fast i Sverige igen.
(GID 1221.17.41700 för inflytt i Frillestad 1824-28)
(GID 1264.29.29700 för husförhör 1823-26 i Härslöv, sid 63)
 
Hur som helst känns det bra att kunna hitta nånting så det inte bara känns som jag fastnat. Jag vill så fruktansvärt gärna hitta dem! Har under hela min uppväxt varit nyfiken på min danska släkt.  
 
mvh Isa