NULL Skriv ut sidan - Helsingør Skt Olai

Anbytarforum

Titel: Helsingør Skt Olai
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2011-02-26, 10:17
Ulf, som du ser skiljer uppgiften om Marias födelsedatum sig åt mellan husförhörslängden från Helsingborgs stadsförsamling 1880-1884 och Sveriges dödbok 1901-2009.  
 
Men det står faktiskt så i de olika källorna och uppgifter som skiljer sig mellan olika källor är något man ofta stöter på i släktforskningen  Därför ska man alltid noga ange källa och uppgift - även i vilken källa uppgiften divergerar, så har man koll på var man fått den uppgiften ifrån. Det är ju lätt att man kan komma fel. Det kan ju finnas flera födda samma år med samma namn i en församling, och har de väldigt vanliga efternamn så kan det ju bli besvärligt att veta vad som gäller. Ibland så är i stället årtal fel, ibland födelseförsamling (och i t.ex. Sveriges dödbok även namnen).
 
Jag har själv mina rötter i Kvidinge, så jag tänkte att jag kollar i födelseboken, och i den finns en Maria född den 7 april 1837 som dotter till Jöns Ekberg och Kersti Persdotter. Det finns ingen född den 7 november. Födelsenotisen finns i Kvidinge C:3 (1793-1839) sid 69. Jag har inte följt upp henne något.
 
Hälsningar,
Eva