NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 december, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 december, 2010
Skrivet av: Lennart Nilsson skrivet 2010-07-03, 14:57
Hej Lena och Britt-Marie!
 
Semester och äntligen lite tid att sticka näsan i spännande släktforskning  
 
Några kommentarer till de spännande inläggen ni lagt in ovan:
 
1. Skrev ett inlägg 2010-05-05 där jag söker föräldrarna till Brita Rydberg f ca 1760-1764 i Östra Ryd. Min efterforskningar hittills har inte givit något helt säkert svar, men som jag nämner där talar det mesta för att föräldrarna är Sune Svensson och Christina Jonsdotter.
 
2. Brita Rydberg skulle i så fall vara den Brita som föds i Gustorp 1763-05-16. Efternamnet Rydberg måste hon tagit i vuxen ålder, kanske i samband med att hon flyttade till annan socken/ort. Hon återfinns i Östra Eneby där hon gifter sig 1793. Jag har följt henne sedan genom många flyttar och hon står endast med efternamnet Rydberg, aldrig Sunesdotter.  
 
3. I Östra Eneby finns samtidigt en Jonas Rydberg som även han är född i Östra Ryd enl hfl. Om man följer honom i Östra Enebys kyrkoböcker står han vid några tillfällen (tex vid sin vigsel) angiven som Jonas Sunesson Rydberg. Efter noggrann genomgång av födelseboken för Östra Ryd, finner jag det utom allt tvivel att han är äldste sonen till Sune Svensson och Christina Jonsdotter. Brita och Jonas i Östra Eneby skulle alltså vara syskon till Lenas ana.  
 
3. Jag har hittills jobbat mest med att försöka binda Brita Rydberg till  hennes eventuella föräldrar. Har också funnit deras vigselnotis från Västra Husby, samt deras dödsnotiser från Östra ryd (enligt ovan). Har inte funnit Sune Svenssons och Christina Jonsdotters respektive födelsenotiser ännu, men man kan anta att hon inte kommer från Östra Ryd (kanske Västra Husby?).  
 
4. Har hittat Stinas bouppteckning (i AD, enl ovan), men inte Sunes. Kanske värt att höra med landsarkivet.
 
5. Tror inte det finns några tidigare hfl för Östra Ryd än de du hittar i Genline.
 
Vore intressant att höra vidare om ni hittar något mer om familjen. Hittar jag något mer av intresse lägger jag upp det på anbytarforum.
 
Mvh
 
Lennart Nilsson
ÖGF, Linköping