NULL Skriv ut sidan - Åtvid

Anbytarforum

Titel: Åtvid
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2015-08-23, 21:56
Tittar man på dopvittnen i socknen så nämns flera gånger sonen Östen Svensson i Årstorp och även dottern Anna Svensdotter i Årstorp. (Anna Svensdotter tituleras även dn. Vid bröllopet som jag nämnde innan).
 
 Jag tolkar det som att de är syskon. Östen gifter sig 1706 och när sonen Per föds året efter hittar jag som dv: Mårten, Erik Andersson i Wrånghult, Måns Månsson i Åhrstorp, Elin Månsdotter i Åhrstorp m.fl. (Mårten med ett kommatecken och sen Eric Andersson; det känns som att de är bröder)
 
Tittar man i mtl 1709 för Wrånghult så hittar man Eric med Hustru, Mårten med hustru, Östen med hustru och en ogift Måns Svensson som jag gissar är bror till Anna och Östen.
 
Noterat även att den 6 April 1719  D.b ÅTVID (E) C:1 1638-1723 s. 207 dör den gamla barnlösa pigan med förnamnet som jag har svårt att tyda Ragnart? och efternamnet Östensdotter i Årstorp. Där nämns att hon var född i Östantorp 80 år innan, alltså omkr 1639. Nu behöver det här inte betyda att hon och Sven är syskon eller halvsyskon men hon finns inte med i fb. 1639.