NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2009
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2008-11-24, 21:47
Nja, stor erfarenhet av Åsbo har jag ännu inte. Men jag håller på att lära mig...
Däremot har jag stort intresse i Olof Olofsson och Maria Arvidsdotter. De är nämligen min ff ff ff farföräldrar. Tyvärr har jag inte så mycket uppgifter om dem, eftersom de troligen först bodde i Ekeby, vars böcker ju brann 1760. Innan dess hade de dock flyttat till Åsbo och Norra Timmerö, som de brukade under många år. De bodde där ännu 1773 då Olof Olofsson dog den 27 januari av blodstörtning (db). Hustrun Maria Arvidsdotter dog tre år senare, den 5 september, i Kråktorpet, Åsbo. Där bodde då dottern Maria och hennes make Måns Svensson.
 
Olof och Maria hade flera barn, dock alla födda innan flytten till Åsbo och troligen i Ekeby, dit många trådar leder. Sonen Jöns Olofsson (min ana) var född omkring 1723 och dog i december 1799 i Fattigstugan, två dagar före sin hustru som då fortfarande bodde i Norra Timmerö.
Dottern Kerstin Olofsdotter var född 172(8) och dog 1806 i Bygget, Sand, Åsbo. Hon var först gift i Ekeby 175(8) med änkemannen Sven Nilsson i Spiksborg och efter hans död 1761 omgift 1763 i Åsbo med Lars Månsson från Trimplamo, Ekeby. Intressant nog kallas Kerstin Olofsdotter för Maria Arvidsdotter i dödboken (men har fått rätt namn i bouppteckningen). Ett bevis så gott som något på att hon var sin mors dotter???
 
Dottern Maria Olofsdotter föddes 173(6) och dog 1797 i Äng, där också maken Måns Svensson dog inhyses den 12 februari 1808.
 
Så svaret på din fråga om du är rätt ute är: Ja.  
Och du får hemskt gärna komplettera mina kunskaper om Nils Månsson och hans syskon. Man vill ju ha koll på släkten :o)
 
Mvh/
Hans