NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2009
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2008-11-24, 10:38
Hej Anneli, Göte och Britt-Marie  
 
Jag vet inte om jag skall skylla på den sena timmen eller på hög ålder, eller möjligen på allmän förvirring. Men faktum är att mitt inlägg 22:17 ovan är uppåt väggarna!
 
För det första:
Det finns ingen födelsebok i Åsbo åren 1813-1824. Den har förkommit.
 
För det andra:
Frågan handlade om Anna Katarina Andersdotter, inte Anna Katarina Johansdotter som jag hittade i Säby och inte i Åsbo.
 
För det tredje:
Jag har av eget intressen gjort excerpter ur aktuella husförhörslängder i Åsbo under de år som födelsebok, vigselbok och dödbok saknas. I detta material har jag funnit två flickor födda i Åsbo med namnet Anna Katarina Andersdotter, den ena född 14/7 1814 i Laggarp, dotter till dagkarlen Anders Johansson och Anna Lena Andersdotter, och den andra född den 17/8 1821 i Råstocken, Strålsnäs, dotter till Anders Jonsson och Anna Elisabet Persdotter.
 
Jag beklagar om jag rört till det i diskussionen, men hoppas att detta klarläggande ställer till rätta det jag rört till.
 
Med reservation för att husförhörslängderna är en andrahandskälla och att det kan ha fötts ytterligare någon eller några flickor som fick namnet Anna Katarina i Åsbo under den aktuella tiden, utan att de fördes in i hfl, är min gissning att den Anna Katarina Andersdotter som Anneli ursprungligen sökte är identisk med den flicka som föddes den 17/8 1821 i Råstocken. Åtminstone födelsedagen stämmer ju, och att 17/8 blivit 17/2 i hfl i Bjälbo kan förklaras med felläsning. Men säker kan man naturligtvis inte vara förrän man följt flickan från Råstocken till Bjälbo genom husförhörslängderna.
 
Mvh/