NULL Skriv ut sidan - Vist

Anbytarforum

Titel: Vist
Skrivet av: Tomas Holmsten skrivet 2014-02-25, 14:00
Jag söker hjälp med att verifiera en koppling till föräldrar som jag uppfattar som mycket svag.
Jag har haft problem att hitta information om anfadern kusken Sven Bergs födelseår. Han var verksam i Vist församling och en del kyrkböcker pekar mot Göttorp som bostadsort men det kunde jag inte verifiera i husförslängderna 1800-1809 för Vist församling. Han jobbade som kusk på Säby. Jag fann till slut Sven Berg på Svartsätter i Vists församling år 1809 eftersom hans son Anders Fredrik noterades född där.
I Vists Kyrkoarkiv, Husförhörslängder, AI:3 (1800-1809) sidan 174 för Svartsätter står det en anteckning om Sven Berg och hans hustru Lisa Jonsdotter och deras barn.
Sven Berg anges vara född 1776 i som jag tolkar det Verna församling?
I födelseboken för Värna volym C:1 (1715-1796) sidan 367-368, hittar jag dock ingen Sven som föddes år 1776. Däremot finns två Sven angivna på andra årtal. 1773 och 1779.
Sven 1773 (sidan 365) har Peter Wärner och Maria Svensdotter i Kärtorp som föräldrar. Där känns det inte som om Sven Bergs koppling är uppenbar med hänsyn till hans efternamn.
 
Däremot Sven född år 1779 (sidan 370) kan jag anta en koppling till Svens efternamn. Där anges föräldrarna som Jaen el. Jon? Sundberg och Stina Svensdotter i Bersbo, en gruvby i Värna. Denna Sven växte ev. upp i en gruvby och hade en far som jobbade i gruvan.
I Husförhörslängden för Värna 1802-1810 finner jag på sidan 16 i Grufvan no. 14 Jaen och Stina och deras barn. Där även denna Sven men med fel födelseår 1780? Dessutom undrar jag om han bytt efternamn eller om han helt enkelt kallats för Berg istället för Sundberg?
 
Hur kan jag bära mig åt att verifiera denna koppling till ”min” Sven Bergs förmodade föräldrar i Bersbo? Eller är jag på helt fel spår?
 
/Tomas
 
Detta inlägg har flyttats från Allmänt, Sven Bergs föräldrar - hur verifiera ...
Magnus Hjärtström, moderator