NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 oktober, 2014
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2014-07-08, 22:05
Jag har visst så många frågor att jag inte hinner få svar mellan varven, men men, jag kör ändå.  
 
I förra veckan läste jag av en slump om Henrik Mosén och Bo Lindwalls bok Östgötska Bonderiksdagsmän. Jag beställde direkt och blev efter att ha hämtat ut den den i dag inte besviken. En stor eloge till det arbete som de båda herrarna lagt ner.  
 
I boken finns min direkta ana Zacharias Andersson (162(6)-1709) i Frälserödja, Godegård med. Min morfars farfars mor Brita Lena Persdotters (1811-1879) syssling (och svåger) A.P. Andersson i Bohyttan är så klart också med. Brita Lena är för övrigt gift med Zacharias Anderssons sonsons sonson Karl Jakobsson (1800-1874), född i Frälserödja, Godegård, död i Lilla Holma.  
 
Min fråga handlar dock om andra personer. I boken finns riksdagsman Olof Jonsson (169(0)-1749) i Klovstena med. Jag undrar om denne Olof, som enligt boken är son till Jon Olofsson och Brita Olofsdotter i Klovstena, är bror till min ana Anna Jonsdotter i Klovstena?  
 
Anna gifter sig med Per Nilsson den 14/3 1709 och paret hinner få sex barn i Klovstena innan Anna dör 1720 (bg 23/10). Maken Per har jag skrivit om tidigare. Han kommer antagligen från Klovstena och är son till änkan Ingeborg som dör där 1711 (enligt andrahandsuppgifter är han son till en Nils Persson som dör i Klovstena redan 1673) samt bror till Anders Nilsson i Ervestorp.  
 
När Per och Annas första barn Nils föds den 25/2 1711 är Olof i Klovstena dopvittne. När sonen Måns föds den 19/10 1720 är Hustru Maria i Klovstena dopvittne.  
 
När Olof Jonsson och hans hustru Maria Månsdotters första barn Brita föds den 20/8 1716 är i sin tur Per Nilsson i Klovstena dopvittne.  
 
Kan det vara så att Olof Jonsson och Anna Jonsdotter är syskon? Någon som vet? Om så är fallet, är det deras far Jon som begravs den 22/8 1709? När dör hans hustru Brita?  
 
/Martin