NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2011
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2011-05-19, 22:03
Kan tillägga en sak angående Britt-Maries utläggning om Tyle-bönderna ovan. Ättlingar till bönderna i Milltorp, Godegård antog efter gården namnet Millqvist vilken släkt finns kortfattat beskriven i Sv släktkal 1976.
 
Helénes antagande om de bägge Johan (Jan) Nilsson är korrekt. Den äldre av de bägge gifte sig uppenbarligen inte förrän på äldre dagar vilket inte helt omöjligt kan ha med hans sjöfarande att göra. Han var tidigare bosatt i Motala tillsammans med en yngre broder.
 
Barbro, Anders i Öna hette säkerligen Persson och avled troligen i Hällestad någon gång efter 1725, förmodligen på något av Borggårds-torpen. Det finns dock ett litet frågetecken för mig här varför han är bosatt i Öna, måhända är han (eller hustrun) besläktad med Hemming Perssons familj på något vis. Även om Öna med flera gårdar i trakten inte var skattegårdar så gick bruket ofta i arv. Anders i Öna ser alltså INTE ut att vara identisk med Hemming Perssons son Anders, född 1694, vilket jag sett anges i ett flertal antavlor och som jag också för en stund rycktes med i att tro.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2011-05-20 17:23)