NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2011
Skrivet av: Marianne Lundström skrivet 2011-05-05, 21:52
Har en del oklarheter med anor angående Jan Jansson (mf fm f), född 1801-03-05 i Tyhle Tjällmo. Föräldrar är Johan Johansson och dennes 2:a hustru Anna Persdotter, född 1773-12-22 i Hultema. Jan blir tidigt faderslös och modern gifter om sig med drängen. Familjen flyttar senare till Källeberget i Godegård. Återfinner Jan i Herrefallet V Ny, där han vigs med Anna Stina Jansdotter som härstammar från Tybble resp Jönsberg i Godegård. Paret bosätter sig i Fnasbygget Godegård och Jan tycks framgångsrikt syssla med spikhandel, vilken näring övertas av mågen Johan August Jansson i Tjälltorp/Hinstorp.
Den gren som jag har sämst koll på är Johan Johanssons. Enl födelseboken C:3/119 föds han 1753-11-18 i St Holma. Föräldrar är Johan Jönsson och Stina Jansdotter. Har i anbytarforum påträffat drängen Jöns Jönssom som sammanvigs med pigan Lena Larsdotter i Ängstorpet, Markebos ägor, som senare flyttar till St Holma. Den Jöns stämmer inte överens med förstnämnde Jöns - det skiljer på fruarna. Stina Jansdotter tycks komma från Godegård. Jag vill inte gå vidare i forskningen, förrän jag leder in på rätt spår. Om det finns någon som vill vägleda mig är jag mycket tacksam. Jag undrar också över Per Larssons Hultema föräldrar.
Samtidigt vill jag tacka Vincent om upplysningarna kring Elisabeth Persdotter i Österby. Men var och när är fadern Per Nilsson född?
M v h/Marianne