NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-01
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2009-06-18, 13:15
Hej igen, Göran.
 
Jag kan på rak arm inte erinra mig någon Anna Larsdotter eller Karin Jacobsdotter, men ska med iver ta en ny titt... ;-)
 
Men uppenbarligen rör det sig om två olika Lars Joensson. Det var ju synd! Men om uppgifterna om Jacob Holst ändå kan vara av intresse så kommer här en avskrift (med moderniserad stavning) av 1581 års brev ur Riksregistraturet(SVAR bild-ID: A0038562_00023):
 
”Öppet brev för hustru Karin, Jakob Holsts efterleverska, på en tomt som K M henne till vederlag i Söderköping givit haver, liggandes på Hagen, söder om ån, för en tomt som kommer domkyrkan till i Linköping, vilken tomt kung Erik hennes man skänkt haver.”
 
Och visst har jag med stort intresse följt dina spännande och initierade inlägg rörande Margareta Eriksdotter! Din noggranna genomgång av präster vid namn Erik fick mig också att fundera på en sak som har gnagt i mig och Kristina en tid.
 
Du nämner i ett inlägg kyrkoherden Erik Holm i Styrestad. Det är en person som vi också har tittat lite på, för att se om han möjligen kunde vara besläktad med vår ana Evert Holm i Söderköping?
 
Vet du möjligen någonting om detta?
 
Av Söderköpings tänkebok år 1575 framgår även att Evert Holm hade en bror vid namn Nils Holm, vilken rimligen är densamme som den herr Nils Holm som enligt kyrkräkenskaperna år 1571 betalade kronopenningar i Söderköping.
 
Är denne månne en präst som du stött på i dina gedigna efterforskningar? Vi har inte sett honom dyka upp i ÄL 1571, varken i Söderköping eller i kringliggande socknar.
 
Anledningen till att jag frågar är möjligheten till att Evert och hans syskon tagit namnet Holm efter orten Stockholm, vilken kanske var familjens ursprungsort?
 
Har du t ex stött på någon Nils Holm (eller rentav någon Evert Holm) i Stockholms tänkeböcker?
 
Det vore himla spännande!
 
Med vänliga och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson