NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2010
Skrivet av: Åsa Holst-Olsson skrivet 2009-01-07, 20:15
Hej och tack för ert engagemang!jo,det stämmer jag sökte honom tidigare!Det står i betyget::Prestbetyg för afskedade frivilliga diciplinsoldaten nr:177 Frans Gustaf Jönsson Glad
a)Föd.år-mån-dag-ställe-socken-stad-län:1839 d. 6 april,okändt hvar.---(=?går ej läsa)d.5 maj i Svinhult socken af Linköp. län.b)föräldrars namn,stånd,vilkor mm.:---(=?ej läsligt) torparen Jonas Jönsson och h.h Sara Lina?Johannisdotter- döda.c)uppfostran,yrke,näringsfång samt ställe för första coh sista Nattvardsgång:f.d vid K.Götha ArtilleriRegimente.Confim. i Svinhult 1856--(=?).  Afgång härifrån a)tiden,när-d.1/4 1872 b)orten,hvarhän-Göteborg.  Attesteras af Bollö Krono-arbets-station d.1 april 1872
undrtecknat af Wollin-predikant vid Diciplin-kompaniet.
 
I handlingar jag fått av krigsarkivet står :Kungl. Maj:ts Göta Artilleri-Regementes Kapitulation  intygas:Nr:177 Frans Gustaf Glad förut kallad Jansson(jonsson).Född d.6 uti april månad år 1839 i Svinhults socken Ydre härad Linköpings län frivilligt och utan tvång rekapitulerat och frivilligt blifvit antagen som Artiuealist vid 8? 6? batteriet uti 3 års tid.
Undertecknat:Göteborg d.23 uti juni månad år 1864.  I 2 andra intyg står:-född d. 6 april 1839 i Svinhult sn. Ydre härad,Östergötlands län.  OPS-ser det står 2 olika län,hjälper föga i sökningen!
Detta är allt jag har och kan få fram,hoppas detta kan vara till mer hjälp    mvh.Åsa