NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-17
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2003-06-21, 20:41
Hej Ann,
Om de var med i pingstvännerna var de verkligen frireligiösa. Emellertid kan jag tänka mig att de vid denna tid var s k baptister, vilka i sin tur utgått ur Missionsförbundet - om jag kommer ihåg rätt. Det handlade om frågan om vuxedopet.
Pingströrelsen kom till Sverige först 1907 och jag tror inte det fanns någon församling i närheten av Svanshals föränn långt senare. Rörelsen praktiserade vuxendop samt bör de troende efter omvändelse dessutom mottaga det s k andedopet (tala i tungor). (Bonniers lexicon)
 
Fann ett lite bättre exempel på nätet ang en större gårds besättning - gällande den stora gården Renstad i Svanshals församling:
 
Under storhetstiden och en bra bit in på 1900-talet, var gården en liten värld för sig. Här fanns skola, affär, missionshus och mejeri. Mejeriet låg härutanför, skolhuset finns ännu kvar, det i kurvan i Åsen och missionshuset ligger i nästa kurvan, numera lager för antikviteter och affären är bostadshus.
 
Statarlängan, som vi bevarat som ett minne över en epok, beboddes fram till 1945. Det är i för sig en epok man inte yvs över, men finns som en del av en större gårds historia. I detta hus bodde 8 familjer plus 4 änkor. På övre våningens båda gavlar finns änkerummen - ett sätt att på den tiden ta hand om statarnas änkor. De fick bo gratis och hade visst underhåll i form av mjölk, mjöl och potatis. Vidare fanns en form av social service så till vida att de gamla efter sin pension fick bo kvar så länge de så önskade, med bibehållen hyra. Den sista av dessa förmånstagare, en änka, bodde i en bra trerumslägenhet med en hyra av 45 kronor per månad. Hon dog för några år sedan - 93 år gammal.
 
Under tidernas gång förändras livet och arbetet på en gård.
 
År 1900 fanns 120 anställda statkarlar, 90 par oxar, 100 mjölkkor, 600 grisar och 400 får.
 
År 1952 fanns 35 anställda, 3 hästar, 65 mjölkkor 150 köttdjur. Det fanns 10 traktorer och 6 bogserade skördetröskor.
 
År 1959 fanns 26 anställda, 90 mjölkkor och 100 köttdjur. 10 traktorer och två självgående skördetröskor.
 
År 1998 finns 1 anställd, inga djur, 4 traktorer och 1 självgående skördetröska.
 
Du kan säkert finna mer om både Kyleberg, Svanshals och de frireligiösa om Du söker med www.google.com
 
Lycka till!
Olle
 
Detta inlägg flyttades den 17 mars 2009 från Östergötland, Allmänt, Kyleberg i Svanshals socken.
Magnus Hjärtström, moderator