NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 april, 2012
Skrivet av: Robert Cronholt skrivet 2012-03-30, 10:02
Hej!
 
Jag har kört fast i min jakt efter föräldrarna till Kristina (Stina) Larsdotter. Enligt samstämmiga husförhörslängder är hon född i Motala 1752, men jag hittar ingen (Kri)stina med fadersnamnet Lars i Motalas födelseböcker, och då har jag även sökt åtskilliga år framåt och bakåt från uppgivet årtal.
 
Min tidigaste verifierade uppgift om henne är att hon 1786 flyttade från Hammar till Norra Torpa i Snavlunda, där hon arbetade som hushållerska (se Snavlunda AI:2 sid 174). Hon gifte sig sedan med soldaten Anders Larsson Solman och flyttade till Rinkaby.  
 
Stina dog i Ekeby (T) den 26 sep 1808. Åldern anges till 56 år och 5 månader, vilket innebär att hon skulle vara född i april 1752 (se Ekeby F:2 bild 8).
 
För dessa år finns ju varken utflyttningslängder eller husförhörslängder för Motala (och inte heller husförhörslängder för Hammar) att tillgå.  
 
Jag slås av hennes höga ålder - om hon verkligen föddes 1752 var hon 15 år äldre än sin make, och 44 år när hon födde sitt sista barn. Det är naturligtvis inte orimligt, men något säger mig att felet kan ligga där. Men så fort man börjar spekulera i annat årtal och/eller plats blir ju osäkerheten genast större kring om det verkligen är rätt person man hittar. Vad säger ni erfarna släktförskare till en nybörjare. Finns det någon möjlighet för mig att komma vidare?
 
mvh
 
Robert
 
PS: Kan Motala ha förväxlats med Mogata? Det föddes en Stina i Mogata 1752, oäkta dotter till Brita Andersdotter (se Mogata C:1 sid 315). Men hur ska jag i så fall kunna bekräfta att det är rätt Stina?