NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2008
Skrivet av: Gun Wingren skrivet 2008-10-19, 13:35
Jag skulle behöva hjälp med ett problem: Min morfars morfars far Anders Jonsson från Motala anges i alla kyrkböcker vara född 17960903 och föräldrarna skulle då vara Lifgenadjären Present och Maja Johansdotter. Jag har undrat mycket över varför han kallar sig Jonsson och inte Present som de övriga barnen födda av livgrendjären gör. Ännu mer undrande blev jag när jag upptäckte en annan Anders som i alla kyrkböcker uppges vara född 17961203 i Motala. Denne Anders kallar sig senare Anders Andersson och ännu senare sockenskomakare Anders Present. Jag hittar en Anders Jån född 17961202 av pigan Stina Andersdotter. Kan det vara så att dessa två Anders har fått utbytta födelsedatum som sen följer dom hela livet? Om det är så så är det alltså Stina Andersdotter som är min ana. Tyvärr finns det inga husförhörslängder från Motala de aktuella åren. Jag hittar en Stina Andersdotter som gifter sig 1797, hon är född i Älvestad 1768 och flyttar in i Motala som piga 1792. Kan någon hjälpa mig med att lösa vem som verkligen är min Anders Jonssons föräldrar?